رشته تاسیسات برقی

آزمون نظام مهندسی برق چیست؟

رشته تاسیسات برقی 

مهندسین برق در صورت موفقیت در این آزمون امکان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی را از سازمان نظام مهندسی ساختمان دریافت کرده و اجازه فعالیت به عنوان طراح یا ناظر در پروژه‌های ساختمانی را اخذ می‌کنند.

دفتر مقررات ملی ساختمان ،متولی اصلی برگزاری این آزمون بوده و برای برگزاری آزمون با شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور همکاری می‌کند.

شرایط آزمون نظام مهندسی

برای شرکت در آزمون ،نیاز به داشتن مدرک مهندسی(کارشناسی)، از یکی از هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری است.

همچنین افراد بعد از گذشت 3 سال از مدرک کارشناسی یا 2 سال از مدرک کارشناسی ارشد و یا 1 سال از مدرک دکترای خود می‌توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

لازم به ذکر است افرادی که دارای مدرک کارشناسی ناپیوسته هستند، هر پنج سال از تاریخ مدرک کاردانی‌شان، معادل یک سال کارشناسی محسوب می‌شود.

جدول زیر فهرست کد، نوع پروانه و مدرک دانشگاهی مربوط به تاسیسات برقی را نمایش می‌دهد.

 

عناوين مدرك تحصيلي دانشگاهي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

نوع پروانه کد پروانه
مرتبط اصلی

برق (قدرت)، الكترومكانيك (برق) قبل از سال ۶۰، برق خارج از كشور، الكتروتكنيك، مهندسي برق و الكترونيك، شبكه‌هاي انتقال و توزيع

* 500
مرتبط با مهندسي تأسيسات برقي ساختمان، معادل كارشناسي مهندسي برق (قدرت) -دبيري فني برق (قدرت)، مهندسي برق- مخابرات، مهندسي برق- كنترل ،مهندسي كنترل و ابزار دقيق، مهندسي تكنولوژي كنترل و ابزار دقيق *

510
مرتبط با مهندسي برق (الكترونيك) *

530

 

زمان و منابع آزمون نظام مهندسی

اولین دوره آزمون نظام مهندسی سال 76 برگزار شده و تا شهریور 95 تنها شامل یک آزمون بوده و در آن داوطلبان طراحی و نظارت به صورت واحد و همزمان در یک نوبت برگزار می‌شد.

از اسفند 95 آزمون‌های طراحی و نظارت از هم  جدا شده و در واقع دو آزمون جداگانه برای رشته تاسیسات برقی برگزار می‌شود.

از عنوان گرایش‌های طراحی و نظارت نیز کاملا مشخص است که طراح، وظیفه طرح نفشه‌ها و ناظر، وظیفه نظارت بر حسن اجرای نقشه رسم شده را دارد.

 


برای دانلود نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون های برگزار شده به تفکیک رشته اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید