رشته تاسیسات مکانیکی

در این بخش به معرفی آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی و گرایش‌های مختلف آن (نظارت و طراحی) می پردازیم ،تفاوت این دو گرایش بیان و در انتها نیز نمونه سوالات این آزمون جمع آوری شده است.

 

تفاوت گرایش های رشته تأسیسات مکانیک در سازمان نظام مهندسی


در رشته تاسیسات مکانیکی گرایش‌هایی مانند سیالات، جامدات و… از نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان در اعطای پروانه اشتغال نظام مهندسی تفاوت دارند.
طبق ماده 4 آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دارندگان مدرک تحصیلی کارشناس و بالاتر، در هر یک از رشته‌های اصلی یا رشته‌های مرتبط می‌توانند از طریق تقاضای صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار و تجربه در یک یا چند زمینه خدمات مهندسی از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش و تحقیق درخواست تشخیص صلاحیت نمایند.
در مقطع کارشناسی هم گرایش مکانیک جامدات و هم گرایش مکانیک سیالات می‌توانند برای کسب پروانه اشتغال پایه 3 نظام مهندسی در آزمون نظام مهندسی ساختمان شرکت کنند با این تفاوت که فارغ التحصیلان گرایش سیالات اگر در آزمون پایه 3 قبول شوند (کسب حداقل 50 نمره آزمون) و حداقل سه سال سابقه کار پس از اخذ مدرک تحصیلی داشته باشند، پروانه اشتغال اصلی اخذ نموده و می‌توانند طراحی و نظارت ساختمان‌ها را انجام دهند ولی به فارغ‌التحصیلان گرایش جامدات پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان مدرک مرتبط تعلق گرفته و فقط می‌توانند نظارت ساختمان‌ها را انجام دهند قبلا این امکان برای اینگونه مهندسان فراهم بود که با گذراندن سه درس (توربو ماشین، انتقال حرارت2 و تهویه مطبوع) در یکی از دانشگاه‌ها، مدرک اصلی بگیرند.

شرایط آزمون نظام مهندسی

دانش آموختگان در رشته‌های مکانیک و گرایش‌های مرتبط با آن می‌توانند از طریق جدول زیر با توجه به گرایش تحصیلیشان نوع پروانه خود را در سازمان نظام مهندسی ساختمان مشخص کنند.
جدول زیر فهرست کد رشته‌ها، نوع پروانه اشتغال بکار (اصلی، مرتبط) براساس عنوان مدارک تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی- کارشناسی‌ارشد- دکتری) را نمایش می‌دهد.

 

عناوين مدرك تحصيلي دانشگاهي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نوع پروانه کد پروانه
مرتبط اصلی
مکانیک(حرارت و سیالات)، الکترومکانیک(مکانیک) قبل از سال60

مکانیک خارج از کشور، مکانیک قبل از سال 60 داخل کشور

* 400
مرتبط با مهندسی تاسیسات مکانیکی، معادل کارشناسی مهندسی مکانیک(حرارت سیالات)

کارشناسی مهندسی مکانیک(طراحی و جامدات)، دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)

* 410
مرتبط با مهندسی تاسیسات مکانیکی ساختمان- سردخانه * 420
مرتبط با مهندسی تاسیسات مکانیکی ساختمان- شیمی صنایع گاز * 450

 


برای دانلود نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون های برگزار شده به تفکیک رشته اینجا کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید