رزومه نویسی و مصاحبه کاری

نکاتی که باید در مورد رزومه نویسی و مصاحبه کاری بدانید

  • اگر برای ساخت یک رزومه خوب اقدام نکرده­ اید
  • هنوز قانع نشده­ اید که استفاده از یک رزومه استاندارد چه تاثیری در جذب شما توسط کارفرما دارد
  • شناختی با نگارش و ساده نویسی رزومه ندارید
  • یا بدنبال یک رزومه استاندارد هستید، این مطلب را مطالعه کنید !

یک رزومه بی نقص در نگاه نخست مدافعی از توانایی های شخصی، حرفه ای و بیان کننده مهارت های شما خواهد بود. نوع رزومه و چیدمان آن معرفی نامه شماست.

رزومه چیست؟

همانطور که شما برای انجام کاری یا تصمیمی شروع به دریافت و جمع­ آوری اطلاعات می­ کنید، سازمان موردنظر هم با جمع ­آوری رزومه افراد تصمیم می­ گیرد که چه کسی را استخدام نماید. بنابراین نوشتن یک رزومه بی نقص نخستین قدم برای به دست آوردن جایگاه شغلی مدنظرتان است. زیرا شما در حال رقابت با سایر افرادی هستید که خواستار این جایگاه و منصب هستند و باید با ساختن یک رزومه کامل کارفرما را در مرحله اول قانع کنید که شما بهترین فرد برای این جایگاه هستید. پس حتما در رزومه اطلاعات شما باید بدون ابهام باشد و همچنین از بیان مسائل نامربوط هم صرفه­ نظر کنید.

قطعا درخواست­های زیادی برای جایگاه مدنظر شما وجود دارد و کارفرما باید از این حجم بالا تعداد کمی را انتخاب کند و اگر رزومه شما به­ خوبی کامل نشده باشد، احتمال کنارگذاشتن شما بسیار بالا است!

بنابراین یک رزومه استاندارد شامل یک توضیح مختصر از اطلاعات شخصی شما، دوره­ های آموزشی و کارآموزی، سوابق تحصیلی، مهارت­ها و سوابق شغلی­تان است و برخلاف تصور بعضی از افراد رزومه به تنهایی درمورد سوابق کاری شما نیست.

رزومه باید خوانا با نگارشی مناسب و اهدافی روشن باشد. همچنین شما می­ توانید در رزومه خود موفقیت­ها و ویژگی­های شخصی خود را ذکر کنید که این قسمت معمولا به نام “درباره من” یا بخش “توضیحات” در رزومه مشخص شده است.

یادتان باشد ترتیب سوابق کاری شما می بایست از آخرین موقعیت شغلی شروع شود. اشتباهی که متاسفانه در اکثر رزومه ها شاهد آن هستیم !

اگر به دنبال راهی آسان برای نوشتن یک رزومه استاندارد هستید، رزومه سازهای جاب تو جاب با صرف زمانی بسیار کم به راحتی می­ تواند در این کار به شما کمک کند تا یک رزومه حرفه ای، بدون نقص و در عین حال ساده و گویا داشته باشید.

یک مصاحبه کاری موفق …

چنانچه بعد از درخواست شغلی به مصاحبه کاری دعوت شده اید؛

” تبریک، شما از بین ده ها یا صد ها رزومه ارسالی دیده شده اید “

هرچند به معنای کسب قطعی موقعیت شغلی یا پایان ماجرا نیست !

نکاتی که لازم است قبل از مصاحبه کاری بدانید

نکاتی که هنگام مصاحبه کاری باید آنها را مدنظر داشته باشید؛

شما در مصاحبه کاری باید بتوانید در کمترین زمان ممکن کارفرما را قانع کنید که باید شما را انتخاب کند و چرا شما بهترین گزینه برای این شغل هستید؛

  • بادقت آگهی شغلی مورد نظر را بررسی کنید تا بدانید چه دانش و مهارتی را از شما انتظار دارند و مهارت خواسته شده را با مهارت­های خود مقایسه کنید.
  • اگر واجد شرایط هستید و متوجه جایگاه شغلی خود در این سازمان یا شرکت شده­ اید، خوب است قبل از شرکت در جلسه مصاحبه کاری کمی در مورد آن سازمان تحقیق کنید.
  • شماقبل از ورود به مصاحبه باید پاسخهایتان به سوالات احتمالی کارفرما را آماده کنید. معمولا در تمامی مصاحبه­ ها از شما می­خواهند که در مورد خودتان صحبت کنید.
  • اهداف بلند مدت خود را شرح دهید و کارفرما از شما می خواهد که او را قانع کنید که چرا باید شما را انتخاب و استخدام کند!!
  • مورددیگری که قبل از رفتن به مصاحبه باید آن را آماده کنید مدارک­تان می باشد. بنابراین رزومه و نمونه کارهایتان را به همراه خود به جلسه مصاحبه ببرید.
  • زمانیکه وارد سازمان می شوید، در ارتباط کلامی خود با هر فردی دقت کنید. همواره با ادبیات مناسب و احترام با افراد سازمان برخورد کنید، زیرا ممکن است رفتارهای شما پیش از مصاحبه به کارفرما گزارش شود.

یک نکته مهم که معمولا توسط افراد بسیاری نادیده گرفته می­ شود، ارتباط غیرکلامی با فرد مصاحبه کننده است. بهتر است که با اعتماد به نفس کافی به جلسه مصاحبه بروید، بنابراین لبخند بزنید و ارتباط چشمی برقرار کنید اما خیره نشوید. از رفتارهایی که نشان استرس و اضطراب بالا در فرد می­ باشد، نظیر تکان دادن مداوم پا خودداری کنید. راحت و صاف بنشینید و از بردن لوازم اضافی به جلسه مصاحبه اکیدا پرهیز کنید. بنابر این سعی کنید با واکنش­های درست تصویر مثبت و حس مثبتی به فرد مصاحبه کننده القا کنید.

نظر خود را بنویسید