برترین دانشگاه های معماری

آنچه می خوانید؛
  • رتبه بندی دانشگاه برتر در رشته معماری در جهان.
  • رتبه بندی دانشگاه های برتر منطقه آمریکای لاتین.
  • دانشگاه برتر در آفریقا.

معیار ها و شاخص های ارزشیابی:

    1. شهرت (اعتبار) دانشگاهی
    2. شهرت کارفرما
    3. تعداد استناد به پژوهش به ازای هر مقاله و شاخص H (تأثیر مقالات منتشرشده پژوهشگران یا دانشمندان).
مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)

این موسسه یکی از برترین دانشگاه های آمریکاست. کامپیوتر برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ در این دانشگاه ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت!

مدرسه معماری MIT اولین مرکز علمی فناوری در ایالات متحده بود، که در سال ۱۸۶۵ بنیان گذاری شد و چهار سال بعد از آن، دانشکده معماری آن شروع به فعالیت کرد. در میان دانشگاه های برتر معماری جهان، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) دارای امتیاز کامل می باشد و مشهور ترین دانشگاه از نظر علمی در این رشته محسوب می شود. در کلاس های این دانشگاه تنها ۲۵ دانشجو تحصیل می کنند که باعث ایجاد فضایی غنی برای کسب علم شده است و یکی از دانشگاه های پیشرو جهان به ویژه در زمینه های علوم، فناوری و بازرگانی (تجارت) است.
در حال حاضر MIT با کسب امتیازات فوق العاده در هر چهار شاخص ازجمله امتیاز «نسبتاً عالی» برای شاخص «شهرت دانشگاهی»، در سال جاری به رتبه دوم جهانی و رتبه اول در منطقه خود دست یافته است.

MIT با برنامه هایی مانند «معماری + شهرسازی» قصد دارد که معماری و طراحی مبتنی بر موضوعات و مسائل امروزی مانند گرم شدن کره زمین، جهانی سازی (جهانی شدن)، فناوری و شهرسازی را آموزش داده و پیاده سازی این نوع معماری و طراحی را تسهیل نماید.

این دانشگاه از جمله دانشگاه هایی است که معماران معروف و تاثیرگذاری را به سر تا سر دنیا معرفی کرده است.در اواسط قرن هفدهم تأسیس شده است و اولین دوره های معماری این دانشگاه در سال ۱۸۶۴ تدریس شد و امروزه دارای یک جامعه منحصر به فرد از دانشجویان معماری است .

دانشگاه هاروارد قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات‌متحده است و به‌طور مداوم به عنوان یکی از پرآوازه ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان در همه ادوار رده بندی می گردد. این دانشگاه در حال حاضر جایگاه سوم را در رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه هاروارد همچنین یکی از دانشگاه هایی است که در دوره های معماری نیز دارای رتبه برتر بوده و با صعود یک پله ای، رتبه پنجم سال جاری را در این موضوع کسب کرده است. این دانشگاه امتیازات بسیار خوبی در هر چهار شاخص به دست آورده و موفق به دریافت امتیاز «عالی» برای شاخص «شهرت کارفرما» در این زمینه شده است.

Harvard College
University-Of-Berkeley-CA-1-min

دانشگاه برکلی به‌افتخار جرج برکلی نامگذاری گردیده‌است. برکلی در دههٔ شصت به‌ اعتراضات دانشجویی علیه جنگ با ویتنام معروف شد.

دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB) که به دلیل برگزاری برنامه های معماری و طراحی زیست محیطی به‌طور مداوم در بین پنج دانشگاه برتر جهان قرار گرفته، در سال جاری با افت یک پله ای رتبه ششم در رشته معماری را به دست آورده است.

UCB در حال حاضر مفتخر به دریافت امتیازات بسیار خوبی در هر چهار شاخص شده و به ویژه در شاخص سنجش تأثیر و شاخص H پژوهش ها، عملکرد خوبی نشان داده است که این موضوع باتوجه به جایگاه UCB به عنوان نهادی پیشرو در بین ۱۰ دانشگاه تحقیقاتی وابسته به سیستم دانشگاه کالیفرنیا جای تعجب ندارد.

این دانشگاه دومین دانشگاه در ایالات متحده در رشته معمای می باشد . پنجمین رتبه در میان برترین دانشکده های معماری جهان ، می باشد . معمولا این دانشگاه بالاترین نمره ها را در رتبه بندی اسناد و تحقیقات معماری در مقالات مختلف را به اسم خود ثبت می کند.

دانشکده های برتر معماری در کانادا

هشت دانشگاه کانادایی نیز در رتبه بندی سال جاری قرار گرفته اند که سه مورد از آن‌ها در بین ۵۰ مورد برتر هستند:

  • دانشگاه مک گیل (رتبه ۴۵)
  • دانشگاه تورنتو (رتبه ۳۹)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا که حائز بالاترین رتبه در میان این سه مورد شده و در جایگاه ۲۷ ام قرار گرفته است.
ucl-s-main-wilkins-building

در رتبه بندی برترین دانشکده های معماری جهان، دانشگاه بارتلت انگلستان، یکی از بهترین مراکز رشته معماری در لندن و سر تا سر دنیاست. مدیران این دانشگاه معتقدند که این دانشکده اولین مدرسه معماری در انگلستان است که در سال ۱۸۴۱ تأسیس شده و امروزه اغلب در بالای جدول برترین دانشکده های معماری جهان قرار دارد.

دانشکده معماری بارتلت UCL، با پژوهش های پیشگام و نوآورانه و کیفیت تدریس فوق العاده در سطح جهان شناخته می شود. این دانشکده گستره وسیعی از دوره های جذاب و جالب توجه معماری را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری آموزشی-پژوهشی) و تحصیلات تکمیلی آموزش محور ارائه می دهد.

دانشکده بارتلت علاوه بر اینکه یک نهاد اروپایی پیشرو در رتبه بندی رشته معماری است، با دریافت امتیازات فوق‌العاده بالایی در هر چهار شاخص، ازجمله امتیاز «عالی» برای شاخص «شهرت دانشگاهی» و صعود یک پله ای، در سال جاری موفق به کسب جایگاه نخست جهانی در این موضوع نیز شده است.

دانشگاه Delft، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه تکنیکی هلند است که در سال ۱۸۴۲ توسط ویلیام دوم تأسیس شد. دانشگاه مجموعه‌ای از ۸ دانشکده با ۱۴ رشته در سطح لیسانس و ۳۰ رشته در دوره فوق‌لیسانس می‌باشد. دانشکده معماری Delft، بزرگ‌ترین دانشکده این دانشگاه و یکی از بزرگ‌ترین و بهترین دانشکده‌های معماری دنیاست که ۲۹۰۰ دانشجوی معماری در آن مشغول به تحصیل هستند. دانشکده دارای دوره لیسانس معماری و فوق‌لیسانس معماری، شهرسازی و ساختمان است. در سال ۲۰۰۸، ساختمان دانشکده در حریق سوخت اما خوشبختانه کتابخانه بزرگ آن نجات یافت؛ کتابخانه‌ای که چندین هزار جلد کتاب،  نقشه و تعداد زیادی از آثار هنری مانند صندلی‌های طراحی شده توسط  Gerrit Reitveld و Le Curbosier را در خود جای داده بود. معماران هلندی معروفی چون Herman Hertzberger و Aldo Van Eyck در این دانشگاه درس خوانده‌اند. Jo Van Dan Broek، معمار نامی دیگر هلند نیز که شهرتش را بابت خدماتش در بازسازی روتردام بعد از جنگ جهانی دوم به دست آورد؛ از فارغ‌التحصیلان Delft است.

این دانشگاه همچنین با کسب امتیازات بسیار خوب در تعدادی از موضوعات STEM، در رشته معماری رتبه سوم جهان را به دست آورده است.

دانشگاه صنعتی دلفت
ETH زوریخ (مؤسسه فناوری فدرال سوئیس)

ETH زوریخ (که به‌عنوان مؤسسه فناوری فدرال سوئیس نیز شناخته می‌شود) در سوئیس واقع شده و به-دلیل پژوهش‌های پیشرو و نوآورانه مشهور شده است، یکی از دانشگاه‌های پیشگام جهان در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است.

این دانشگاه در سال ۱۸۵۴ بنیان گذاری شده است و دارای حدود ۲۰۰۰ دانشجو می باشد. دانشکده معماری دانشگاه زوریخ به عنوان یکی از برجسته ترین دانشکده های معماری در جهان شناخته می شود که این شهرت و موفقیت را مدیون نتایج برجسته تدریس و تحقیقاتی که بر روی مسائل محیطی است.

ازنظر مدارک معماری در رتبه چهارم جهان قرار دارد و در هر چهار شاخص امتیازات بسیار بالایی کسب نموده است. دانشکده معماری آن (D-ARCH) یکی از دانشکده های معتبر معماری در جهان است که ترکیبی از آموزش تئوری و عملی را در سطح جهانی ارائه می دهد.

دانشگاه ملّی سنگاپور (NUS) که در زمان تأسیس در سال ۱۹۰۵ بانام دانشکده پزشکی پادشاه ادوارد هفتم شناخته می شد، قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی این کشور است و به طور مداوم به عنوان یکی از مشهورترین دانشگاه های جهان رتبه بندی می‌شود.

دانشگاه ملی سنگاپور دهمین جایگاه را برای برترین دانشکده های معماری جهان به خود اختصاص داده و برای مقالاتی که منتشر کرده بود، نمرات بسیار بالایی را کسب نموده است. دانشکده معماری سنگاپور در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد و طیف گسترده ای از رشته ها را که شامل معماری و طراحی، طراحی شهری، برنامه ریزی شهری و طراحی یکپارچه پایدار، در خود ارائه کرد که به شما امکان می دهد تا متناسب با استعدادتان در رشته مورد علاقه خود درس بخوانید.

این دانشگاه با صعود دو پلّه ای در رده هشتم رتبه بندی جهانی معماری قرار گرفته است. NUS همچنین برترین دانشکده معماری در منطقه آسیا است که مدارک برجسته معماری مبتنی بر سیستم هنرهای آزاد را ارائه می کند. این دانشگاه در هر چهار شاخص امتیازات چشمگیری را کسب نموده و که بالاترین آن ها در دسته تأثیر و شاخص H پژوهش است.

دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)

دانشگاه چینهوا (Tsinghua)، دانشگاهی تحقیقاتی در پکن و یکی از اعضای انجمن C9 نخبگان دانشگاه های چین است. این مؤسسه در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد و از آن زمان به یکی از بهترین مؤسسات آموزش عالی جهان در زمینه برنامه های مهندسی و علوم کامپیوتر تبدیل شده است.

دانشگاه چینهوا دارای بیشترین تعداد عضو فرهنگستان تحت نظارت دانشکده علوم و مهندسی چین، رشته های تحصیلی برتر، آزمایشگاه های مهم کلیدی، جوایز ملی در حوزه علوم و فناوری، بودجه تحقیقاتی، ایندکس مقاله در سایت های SCI، EI، و ISTP در طی چندین سال گذشته می باشد.

چینهوا در حال حاضر در رده دهم رتبه بندی رشته معماری قرار دارد و که این موضوع آن را به یکی از مدارس برتر معماری جهان تبدیل کرده است. این دانشگاه در هر چهار شاخص، به خصوص در شاخص های اندازه گیری تأثیر و شاخص H پژوهش، امتیازات بسیار خوبی کسب نموده است.

Tsinghua University
HKU

دانشگاه هنگ کنگ که با نام اختصاریHKU ، در حقیقت بیست و هفتمین دانشگاه برتر جهان و دومین دانشگاه برتر آسیا به حساب می آید. HKU در سال ۱۹۱۱ و برای رقابت با دانشگاه های خارجی تاسیس شده در چین به وجود آمد. از آن زمان تاکنون HKU یکی از برترین دانشگاه های منطقه به شمار می رود.

این دانشگاه در رتبه بندی های مختلف، همیشه جزو موسسات آموزش عالی برتر بوده است. به طوریکه HKU  در رتبه بندی فهرست ۲۰۱۷ Times Higher Education سومین دانشگاه برتر بین المللی بود. علاوه بر آن در همین فهرست رتبه سوم دانشگاه بین المللی در حوزه چشم انداز بین المللی، هفتمین دانشگاه از لحاظ همکاری های بین المللی را به خود اختصاص داد.

دانشکده معماری HKU با معطوف نمودن تمرکز خود به ارائه دانش کامل و جامعی از معماری به دانشجویان که تأثیرات محلی و جهانی را ادغام می کند، توانسته این دانشگاه را در سال جاری به رتبه سیزدهم در زمینه معماری نائل کند.

دانشگاه سیدنی اولین دانشگاه استرالیا بود و در سال ۱۸۵۰ تأسیس شد که این موضوع این دانشگاه را به یکی از دانشگاه های اصیل و قدیمی استرالیا تبدیل کرده است. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه های تحقیقاتی دولتی جهان است و بیش از ۴۰۰ رشته را ارائه می دهد.

دانشگاه سیدنی که اکنون در جایگاه ۱۵ رتبه بندی جهانی رشته معماری قرار گرفته است، امتیازات بسیار خوبی در شاخص هایی که تعداد استناد به ازای هر مقاله و شاخص H را می سنجند، به دست آورده است. دانشجویان معماری این دانشگاه مهارت های نظری و عملی ارزشمندی کسب نموده و به شدت موردتوجه کارفرمایان قرار می گیرند.

The University of Sydney
دانشگاه ملبورن

دانشگاه ملبورن یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی واقع در شهر ملبورن ، ایالت ویکتوریا استرالیا است . دانشگاه ملبورن در سال 1853 تاسیس گردیده و از نظر قدمت دومین دانشگاه استرالیا محسوب می شود . کیفیت بالای سیستم آموزشی دانشگاه ملبورن به گونه ایست که تقریبا در همه رتبه بندی های جهان جزء چهل دانشگاه برتر است . به طوری که رتبه 32 در رتبه بندی تایمز و رتبه 39 در رتبه بندی QS را داراست . دانشگاه ملبورن جزو دانشگاه های گروه 8 استرالیا و از نظر رتبه اولین دانشگاه این کشور است .

پردیس اصلی این دانشگاه درمنطقه Parkville واقع در شمال مرکز شهر ملبورن است .

دانشگاه ملبورن با چهار رتبه صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه ۱۷ رتبه بندی معماری قرار گرفته است. این دانشگاه امتیازات خوبی در هر چهار شاخص، به ویژه در شاخص تأثیر پژوهش، کسب نموده است.

دانشگاه آر ام آی تی (RMIT University) استرالیا یا همان دانشگاه سلطنتی فناوری ملبورن یک دانشگاه عمومی در استرالیا می باشد که در سال 1887 به عنوان کالج کارگران ملبورن با هدف آموزش افراد در حال کار شهر ملبورن تاسیس شد. یکی از موسسات آموزش عالی اورجینال استرالیا می باشد که از شهرت بین المللی در زمینه ی برتری در آموزش حرفه ای و شغلی، تحقیقات کاربردی و مشارکت با نیازهای صنعت و جامعه برخوردار است. دانشگاه RMIT استرالیا در رشته های هنر و طراحی، معماری و ساخت محیط زیست، مهندسی، حسابداری و امور مالی و تجارت و مطالعات مدیریتی یکی از پیشتازان جهانی می باشد. این دانشگاه علاوه بر پردیس اصلی آن در شهر ملبورن، 2 پردیس دیگر در حومه شمالی باندورا و برانزویک در اختیار دارد. دانشگاه RMIT سومین دانشگاه قدیمی ملبورن بوده و تنها دانشگاه استرالیایی است که عنوان سلطنتی را دریافت کرده است.

RMIT همچنین با ارائه برنامه های معماری متمرکز بر طراحی که تفکر انتقادی را در دانشجویان ترغیب نموده و توانایی کشف، به چالش طلبیدن و استفاده از خلاقیت هنری‌شان را پرورش داده، توانسته با چهار پله صعود، رتبه ۲۲ را کسب نماید.

RMIT
Casa_Central_Pontificia_Universidad_Catolica_de_Chile

دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی (UC) یکی از شش دانشگاه کاتولیک در سیستم دانشگاه شیلیایی و یکی از دو دانشگاه اسقفی (کلیسایی) در این کشور است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۸ توسط مونسینور ماریانو کازانووا ، اسقف اعظم سانتیاگو تأسیس شد که هدف او ترکیب مزایا و ویژگی های دانشگاهی با آموزش های مبتنی بر آموزه های مسیحی بود.

دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی در سال جاری رتبه ۳۴ را در رشته معماری به دست آورد و با داشتن جمعی از دانش آموختگان برجسته اهل آمریکای لاتین، بالاترین امتیاز خود را در شاخص شهرت کارفرما کسب نمود.

دانشگاه سائوپائولو (USP)

دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی (UC) یکی از شش دانشگاه کاتولیک در سیستم دانشگاه شیلیایی و یکی از دو دانشگاه اسقفی (کلیسایی) در این کشور است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۸ توسط مونسینور ماریانو کازانووا ، اسقف اعظم سانتیاگو تأسیس شد که هدف او ترکیب مزایا و ویژگی های دانشگاهی با آموزش های مبتنی بر آموزه های مسیحی بود.

دانشگاه اسقفی کاتولیک شیلی در سال جاری رتبه ۳۴ را در رشته معماری به دست آورد و با داشتن جمعی از دانش آموختگان برجسته اهل آمریکای لاتین، بالاترین امتیاز خود را در شاخص شهرت کارفرما کسب نمود.

دانشگاه مستقل ملّی مکزیک (UNAM) در سال ۱۵۵۱ در مکزیک تأسیس شد و قدیمی ترین دانشگاه منطقه آمریکای لاتین است.دانشگاه ملی مکزیک (UNAM) بالاترین رتبه را در کشور مکزیک دارد و در رتبه بندی جهان در جایگاه ۱۲۸ قراردارد و در آمریکای لاتین جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه Nacional Autonoma یک دانشگاه دولتی است که جمعیت دانشجویی آن در حدود ۳۴۶،۷۰۰ می باشد که به نوعی پرجمعیت محسوب میگردد ، این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در مکزیکو سیتی می باشد، UNAM نشریات مختلفی در زمینه های گوناگون مانند فیزیک،ریاضیات،تاریخ تولید می کند ، در سال ۲۰۰۷، پردیس اصلی دانشگاه ملی Nacional Autonoma مکزیک، که به عنوان یک پروژه طراحی معماری مشترک بین سالهای ۱۹۴۹ و ۱۹۵۲ ساخته شده بود، یکی از ۳۱ سایت میراث یونسکو در مکزیک شد. پردیس، که ترکیبی از عناصر مدرنیسم قرن ۲۰ و فرهنگ سنتی مکزیکی است، توسط یونسکو به عنوان ادای احترام اتصالات به پیشرفت کشور پس از انقلاب از ۱۹۱۰-۱۹۲۰ ستود و، به ویژه، به رسمیت شناختن آن از اهمیت آموزش و پرورش می باشد ، این دانشگاه در ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۱۰ تاسیس شد.

براساس رتبه بندی در رشته معماری در سال جاری، UNAM موقعیت خود را به عنوان ۴۹ امین دانشگاه برتر در سطح جهان در این زمینه حفظ نموده و به امتیازی استثنایی (بالاترین امتیاز در این منطقه) در شاخص شهرت کارفرما دست یافته است.

دانشگاه مستقل ملّی مکزیک (UNAM)
Universitat Cape Town

دانشگاه کیپ تاون (UCT) یک دانشگاه دولتی پژوهش-محور است و در سال ۱۸۲۹ بانام دانشکده آفریقای جنوبی در شهر کیپ تاون بنیان گذاری شد. این دانشگاه قدیمی ترین نهاد آموزش عالی در آفریقای جنوبی است. دانشگاه کیپ تاون، رتبه اول در قاره افریقا و رتبه 191 در سرتاسر دنیا را در اختیار دارد و در رشته­ های حقوق و بازرگانی، همواره رتبه­ های بالایی داشته است. زبان تحصیل در دانشگاه کیپ تاون، زبان انگلیسی می ­باشد و ترم اول از اول ژانویه تا 16 جولای و ترم دوم از 17 جولای تا 31 دسامبر به طول خواهد کشید و مدرک این دانشگاه مورد تأیید ورازت علوم کشور ایران می­ باشد.

UCT در محدوده رتبه ۵۱-۱۰۰ قرار دارد و برترین دانشکده در زمینه معماری در این منطقه است که بالاترین امتیاز آن که هم زمان دومین امتیاز برتر در این منطقه نیز هست در شاخص تأثیر پژوهش دست آمده است.

نظر خود را بنویسید