با مشاغل پول ساز بیشتر آشنا شوید

پولساز ترین شغل‌ها چه مشاغلی هستند؟

بسیاری از افراد در دوره‌های مختلف زندگی خود به افزایش درآمد، میلیونر و میلیاردر شدن فکر می‌کنند، اما در هر جامعه تعداد کمی هستند که می‌توانند آرزو‌های خود در این زمینه را محقق سازند.

بسیاری از آدم ها دوست دارند یکی از میلیونر ها و میلیاردر های جهانی باشند، اما اینکه چه کسانی به این آرزو ها دست پیدا می‌کنند به این مربوط می‌شود که شغل آنها چیست؟ برخی افراد از راه هایی پولدار می‌شوند که قانونی نیست، اما بسیاری از راه‌هایی به پول دست پیدا می‌کنند که مربوط به هوش و تحصیل و تخصص آنهاست. یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با مشاغل و درآمد آنها بیان مبلغ درآمد هاست که هر کسی به نحوی از اعلام آن طفره می‌رود. شاید بی اغراق باشد که بگوییم هیچکس دوست ندارد کسی از میزان دقیق دارایی اش اطلاع داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، این موضوع فقط مربوط به افراد پردرآمد نیست، بلکه کم درآمد ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سوالی ‌که مطرح می‌شود آن است که چرا همواره میزان درآمد خود را پنهان می‌کنیم و دوست نداریم کسی از آن خبردار شود. شاید پاسخ این باشد که چه دلیلی دارد افراد درآمد خود را به همه شهروندان بگویند یا همه بدانند که فلان مدیر از چه درآمدی برخوردار است؟ اما این موضوعات محور این گزارش نیست. در این گزارش درباره مشاغلی حرف می‌زنیم که پردرآمد هستند. موضوع ما مشاغلی نیستند که مربوط به کارخانه داری و ساختمان سازی باشند، بلکه می‌خواهیم مشاغلی را مورد بررسی قرار دهیم که به سرمایه قابل توجهی نیاز ندارند. اگر بخواهیم در ابعاد وسیع تر به این مساله نگاه کنیم، درآمد بالا به مکان جغرافیایی افراد مربوط می‌شود. به این صورت که در کشوری مانند ایالات متحده این بانکدار ها و وکلا نیستند که از دستمزد های میلیونی برخوردارند، بلکه بسیاری از مشاغل پردرآمد در این کشور مربوط به علوم طبیعی و تخصص های پزشکی است.

مجله فروبز در پایان سال میلادی بر اساس شرایط کار،‌ درآمد، آینده شغلی، استرس شغلی و رده‌بندی مشاغل،‌ فهرست ۱۰ شغل پردرآمد دنیا را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، رتبه دهم در این جدول، داروسازی است با درآمد سالانه بیش از ۱۲۰ هزار دلار. رتبه نهم به کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی در فرودگاه‌ها رسیده است که در سال ۱۲۲ هزار دلار درآمد دارند. با شغل تحلیل داده، درآمد شما ۱۲۴ هزار دلار در سال است. ششمین شغل این جدول، ارتودنسی است با در آمد نزدیک به ۱۲۹ هزار دلار .با رشته مهندسی پالایش، ‌درآمد ۱۳۰ هزار دلاری منتظر شماست. اگر دندانپزشک بشوید می‌توانید ۱۴۶ هزار دلار درآمد داشته باشید. مدیران اجرایی ارشد شرکت‌ها می‌توانند تا ۱۷۳ هزار دلار پول در بیاورند. سومین شغل در میان پردرآمدترین‌ها پزشکی عمومی است با درآمد سالانه ۱۸۰ هزار دلار،‌ روانشناس‌ها تا ۱۸۱ هزار و ۲۰۰ دلار در سال در می‌آورند. درآمد را زمان مشخص می‌کند! اگر به بررسی مشاغل مختلف در ایران بپردازیم متوجه می‌شویم که هر کدام از مشاغل پردرآمد در ایران دهه ای طلایی داشته اند که به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شده اند. با نگاهی به سال های گذشته و چند دهه اخیر درمی‌یابیم که گاهی هنرمندان و فوتبالیست‌ها پردرآمد بوده اند، گاهی کسب و کار ساختمانی سکه شده بود و حتی گاهی می‌بینیم رانندگان تاکسی در دوره ای به پولدار ها در ایران تبدیل شده اند.

مسکن و مشاغل مربوط به ساختمان سازی در دوره ای نسبتا کوتاه بسیاری از افراد را پولدار کرد. رکودی که در حال حاضر در بخش مسکن می‎بینیم در اواخر دهه ۷۰ در ایران بالا گرفت، اما در نیمه اول دهه ۸۰ ناگهان دو سال پیاپی شاهد افزایش قیمت ۵۰ درصدی در این بازار بودیم. در همین زمان بود که نقدینگی بسیار هنگفتی در بخش مسکن انباشته شد. در همین زمان بود که بسیاری از مهندسان به نوعی بار خود را بستند. به همین دلیل بود که یکی از پولساز ترین مشاغل در آن سال ها مشاغل مربوط به ساختمان سازی بود. علاوه بر مسکن در همان دهه ۸۰ و در هر دو نیمه آن شاهد رشد قابل توجه درآمد های فوتبالیست ها و هنرمندان بودیم، اما رفته رفته با فشار هایی که رسانه ها به این دو قشر وارد کردند و در چند سال اخیر مقداری از بار درآمدی آنها کاسته شد. بر اساس بررسی صورت گرفته، ‌مشاهده می‌کنیم برخی مشاغل در دوره ای پولساز بوده اند و هر کس این دوره را درک کرد، پولدار شده و دارای درآمد بالایی است. این درست است که تخصص و دانش کافی منجر به درآمد می‌شود، اما این زمان است که افرادی را پولدار می‌کند و افرادی را دیرتر به درآمد میلیونی می‌رساند.

در نظر بگیرید مهندسان ساختمانی که در نیمه اول دهه ۸۰ به پول های هنگفتی دست یافتند امروز و در زمان رکود مسکن فعلی قرار داشتند. مسلم است که هیچگاه چنین افرادی به آن مقدار درآمد دست نمی‌یافتند. تخصص و دانش زمانی به درآمد مناسب و مطلوب منجر می‌شود که در بازار مورد نظرش رونق باشد. دومین مساله نیاز جامعه و بازار است که باز هم به زمان مربوط می‌شود. یادتان هست در دهه ۷۰ رانندگان تاکسی گاهی تا چهار برابر کارمندان درآمد داشتند؟ در آن زمان باتوجه به طرح ترافیکی که از سال ۵۸ شروع به کار کرده بود فقط پیکان های نارنجی بودند که محدودیتی نداشتند. قیمت بنزین هم به میزان حالا نبود و این رانندگان می‌توانستند خود را از درآمد های بالا بهره مند کنند. پیشرفت تکنولوژی؛ رونق بازار کار بسیاری از ما به دنبال شغل بوده ایم و می‌دانیم در بازار کار چه خبر است. در ۱۰ سال گذشته دیده‌ایم که انگار شغل هایی که نیازمند نیروی کار هستند با گذر زمان و پیشرفت فناوری دچار تغییر و تحول شده اند. به عنوان مثال اگر تا چند سال پیش یک شرکت، سازمان و… به دنبال شخصی بود که حداقل آشنایی ابتدایی با کامپیوتر را داشته باشد، اما حالا همان سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال اشخاصی هستند که با پیکربندی ویندوز ویستا آشنایی داشته باشد و بتواند بدون مشکل این سیستم را راه‌اندازی کند. گزارش‌ها و آمار‌های منتشر شده از سوی ارگان‌های مختلف نشان می‌دهد که پیشرفت سریع در بخش تکنولوژی، باعث ظهور صنایع و مشاغل پردرآمد جدیدی شده است که تا یک دهه پیش نامی‌از این مشاغل نبوده است. فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت نوظهور و البته پررونق در سال‌های اخیر به تدریج به یکی از ماشین‌های استخدامی‌ بازار کار و اشتغال تبدیل شده است .تجارت‌های مختلف وابسته به این صنعت هم سهم قابل توجهی از جذب نیروی کار را در سال‌های اخیر به خودشان اختصاص داده‌اند.

تمایل افراد به تحصیل در رشته‌های تخصصی مرتبط با این صنعت و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعداد فارغ التحصیلان این رشته‌ها نشان از رونق بازار کار در صنعت آی‌تی دارد. به این‌ترتیب است که حتی رکود و بحران اقتصادی اخیر هم نتوانست چندان فشاری را بر این صنعت تحمیل کند تا آی‌تی به عنوان اولین صنعت رو به بهبود و نجات از این بحران در جهان مطرح شود. این روند گویا آنقدر امیدوار کننده است که می‌تواند نوید اتفاقات خوب آینده را در این حوزه بدهد. بازار ایران نیز برعکس حوزه‌های دیگر که بر اساس شواهد همیشه عقب‌تر از اتفاقات جهان حرکت می‌کند، این‌ بار همپای این بازار در حرکت است و بر اساس آمارها و گزارش‌های منتشر شده می‌توان این ادعا را کرد که آی‌تی توانسته در کشور بازار کار فعال و بزرگی را به وجود بیاورد.

نظر خود را بنویسید