بازار کار مهندسین در ترکیه

بازار کار مهندسین در ترکیه

کسب و کار در ترکیه

با توجه به شرایط کنونی و استقبال بی سابقه هموطنان برای مهاجرت در این مقاله سعی کرده ایم شرایط کاری و جزئیات مشاغل مهندسی در کشور ترکیه را بررسی کنیم.

با توجه به روابط سیاسی و توافقات انجام شده بین ایران و ترکیه در حال حاضر شما نیاز به ویزا ندارید و با توجه به موافقتنامه معافیت ویزا بایستی به وب سایت رسمی بررسی وزارت امور خارجه ترکیه جهت کسب و کار در ترکیه رجوع کنید.


مدت اعتبار اجازه کار مدت دار بر اساس قرارداد کار یک سال بوده و برای کار در محل کار مشخص و حرفۀ خاصی صادر میگردد.

پس از پایان یک سال کسب و کار در ترکیه اجازه کار برای همان شغل و محل کار تا سه سال دیگر تمدید میشود. پس از سه سال نیز این مجوز تا شش سال می تواند تمدید گردد.

به طور کلی شما نیاز به یک قرارداد کاری امضا شده از یک شرکت ترکیه ای برای بدست آوردن ویزای کار در رابطه با اجازه ی کار صادر شده دارید.
بنابر این دو راه برای دریافت کار در کشور ترکیه وجود دارد:
۱- اقدام از طریق یک کارفرما که شما را در وزارت کار و امور اجتماعی این کشور تایید کند.
۲- اقدام مستقیم از طریق سفارت یا کنسولگری کشور ترکیه، که این پروسه معمولا 30 روز کاری زمان می برد که در حال حاضر طبق بررسی های ما با توجه به قوانین و نرخ درخواست ها این پروسه طولانی تر و پیچیده می باشد.

شرایط اخذ اقامت کاری در ترکیه برای مهندسین

مراحل اخذ اقامت کاری برای مهندسان و معماران خارجی دارای جزئیات و پیچیدگی های بیشتری نسبت به دیگر مشاغل دارد که این مراحل ممکن است ماه ها زمان بگیرد!

اما چگونه می‌توان به‌عنوان یک مهندس خارجی در ترکیه اجازه کار گرفت؟

بر اساس ماده 21 قانون 6735 که اخیرا به تصویب دولت ترکیه رسیده، مهندسان نیز می‌توانند مانند دیگر مشاغل بر اساس شرایطی، درخواست اجازه کار در ترکیه بدهند.

مهندسان و معمارانی که در ترکیه مدرک خود را دریافت کرده‌اند یا در خارج از ترکیه در موسساتی که شورای عالی آموزشی این کشور آن‌ها را تایید می‌کند تحصیل کرده‌اند، می‌توانند به‌صورت موقت و یا پروژه‌ای در ترکیه مشغول به‌کار شوند.

مهندسان متقاضی برای استخدام و کار در شرکت ها باید مدرک معادل خود را از YOK(سازمان سنجش ترکیه) دریافت کرده، مدرکی برای فعالیت 6 ماهه اخیر خود در رشته تحصیلی، عضویت در سازمان مرتبط در این حرفه و گواهی عدم تخلف و مجازات در زمینه شغلی خودشان را با مهر آپوستیل از اداره مربوطه در همان شهر برای اخذ اجازه کار ارائه بدهند.سپس به عنوان مهندس مشغول به کار شوند.

استخدام در ترکیه چندان کار ساده‌ای نخواهد بود.کارفرما تنها در شرایطی می‌تواند شما را استخدام کند که حداقل 5 نیروی کار ترک در آن‌جا مشغول به کار باشند. علاوه بر این، تنها با شرکت‌هایی می‌توانید به‌عنوان یک مهندس خارجی فعالیت کنید که حداقل یک مهندس ترک در آن مشغول به کار باشد. دستمزد شما را کارفرما تعیین می‌کند و پس از تاریخ درخواست کار، محاسبه می‌شوند. حقوق یک مهندس خارجی باید حداقل 4 برابر حقوق پایه تعیین شود. البته این شرایط برای مهندسین سوریه‌ای که کارت فیروزه‌ای دارند قابل‌ اجرا نیست.

اما ؛

بازار کار برای مهندس‌ها در ترکیه کاملا بسته به گرایش تحصیلی شما دارد. هر چند که مهارت، پس از گرایش حرف اول را میزند.

به عنوان مثال اگر شما یک مهندس نرم‌افزار مسلط به برنامه‌نویسی باشید، کار به‌راحتی برای شما پیدا می‌شود. یا یک مهندس IT که تخصص خوبی در حوزه فناوری اطلاعات دارد حتی اگر خارجی باشد، طرفدار زیادی دارد.

رشته های زیر در ترکیه از بازار خوبی برخوردارند :

  • فناوری اطلاعات
  • نساجی
  • ساخت‌وساز
  • کشاورزی
  • لوازم الکترونیک و لوازم‌خانگی
  • فست فود و رستوران
  • پتروشیمی و مواد شیمیایی
  • خودروسازی
  • تعمیرات

و بیشترین درآمد سالیانه در میان رشته‌های مهندسی نیز از آن مهندسی نفت، مهندسی هوا و فضا، مهندسی هسته‌ای، برنامه‌نویسی، مهندسی برق و مهندسی پزشکی است.

پس از این‌ها مسئله‌ای که اهمیت دارد تعداد متقاضیان و حرفه‌ای‌های ترک در شغل‌های گفته شده است. در کل برای پیدا کردن کار در ترکیه با تخصص مهندسی، باید سراغ سایت‌های کاریابی بروید و آمارهای دولتی درباره رشته تحصیلی و تخصص خودتان را هم ببینید. پیدا کردن کار مهندسی در ترکیه ناممکن نیست!

محل کاری که متقاضی به آن درخواست داده، ملزم به استخدام حداقل ۵ نیروی کار ترک بیمه شده می باشد. همچنین، در موسساتی که با مهندسین خارجی همکاری می کنند، می بایست حداقل یک مهندس ترک نیز در آن مجموعه مشغول به کار باشد. درخصوص دستمزد پرداختی نیز، ضمن این که مبلغ پرداختی از سوی کارفرما تعیین می شود، حداقل دستمزد پس از تاریخ درخواست، مبنا قرار خواهد شد. حقوق مهندسین خارجی ای که در ترکیه مشغول به کار خواهند شد، باید حداقل ۴ برابر حقوق پایه تعیین شود.

نظر خود را بنویسید